Podľa slovenského zákona je za veterána považované vozidlo, ktoré je staré aspoň 30 rokov od dátumu prvej registrácie a súčasne už nie je vo výrobe.
Takéto vozidlo musí zároveň prejsť špeciálnou kontrolou a byť zaradené do kategórie historických vozidiel. Táto kategorizácia potvrdzuje, že ide o unikátny automobil, ktorý má významnú historickú, technickú alebo kultúrnu hodnotu.
Každá úprava vášho veterána, ktorá by zmenila jeho vzhľad alebo technické vlastnosti, môže zároveň ohroziť jeho klasifikáciu ako veterána. Tento proces je veľmi prísne regulovaný, pretože status historického vozidla prináša rôzne výhody, ako je napríklad znížená sadzba poistného či oslobodenie od niektorých motoristických daní.
Na Slovensku sú medzi veteránmi obľúbené najmä domáce modely zo socialistickej éry. Ide napríklad o Škoda 1000 MB, ktorá bola v 60. a 70. rokoch takmer v každej rodine či Tatra 603, čo je model, ktorý bol spájaný s vyššou spoločenskou vrstvou.
Vzhľadom na svoj vek sa zároveň postupom rokov stanú veteránmi aj ďalšie modely Škoda, najmä 100, 105 a 120, neskôr aj Favorit. Zo zahraničných značiek sú veľmi populárne nemecké modely, napríklad Mercedes-Benz W123. Na vzostupe, to už však z dovozu, sú aj niektoré americké vozidlá, napríklad ikonický Ford Mustang.
Ak už teda máte doma veterán a chceli by ste si na ňom zajazdiť, nezabudnite na praktické aspekty. Tým prvým je poistenie, konkrétne povinné zmluvné poistenie. Aj keď veterány často najazdia menej kilometrov, PZP musia mať uzatvorené.
Dobrou správou pre majiteľov historických vozidiel je, že poisťovne zohľadňujú špecifiká týchto áut a často ponúkajú poistenie za zvýhodnené ceny. Pred uzavretím poistenia sa oplatí preveriť, či má poisťovňa špeciálne produkty pre veterány. Okrem PZP zvážte aj možnosť poistenia havarijným poistením, ale to je už špecifické.
Staré autá s historickou hodnotou sú vysoko cenné a ich oprava môže byť niekedy finančne náročná. Nie všetky poisťovne však pre ne majú havarijné poistenie.
Druhým dôležitým praktickým faktorom je tankovanie. Pri veteránoch platí, že ich staršie motory boli navrhnuté na olovnatý benzín, ktorý už nie je na bežne u nás na trhu. Pre tieto vozidlá sú teda nevyhnutné špeciálne prísady olova, ktoré nahrádzajú olovo v pohonných hmotách a chránia ventilové sedlá pred opotrebovaním.
Tieto aditíva sú ľahko dostupné v obchodoch alebo autoservisoch. Pre novšie veterány, ktoré sú kompatibilné s dnešnými bezolovnatými palivami, je odporúčané používať benzíny s vyšším oktánovým číslom, čiže s menšou biozložkou.
Starostlivosť o veterán, podobne ako pri novšom aute, musí zahŕňať v prvom rade pravidelné výmeny kvalitného oleja a ďalších technických kvapalín.
Olej v starších motoroch je potrebné meniť častejšie, keďže tieto autá nie vždy jazdia pravidelne a olej tak môže časom degradovať. Rovnako dôležitá je výmena chladiacej kvapaliny a pravidelná kontrola brzdovej kvapaliny. Ak sa to dá, používajte aj špeciálne aditíva do oleja a chladiacej kvapaliny pre zlepšenie ich vlastností.
Okrem výmeny kvapalín je kľúčové aj pravidelné premazávanie mechanických častí, ako sú pánty dverí, zámky a iné pohyblivé prvky. Premazávaním týchto komponentov sa znižuje ich trenie, predchádzate pískaniu a predlžujete aj ich životnosť.
Rovnako dôležitou je aj starostlivosť o auto zvnútra z pohľadu interiéru. Ak máte kožené sedadlá, čo je pre tieto autá typické, dbajte na pravidelné čistenie a ošetrovanie prípravkami na to určenými, ktoré ju vyčistia a chránia pred praskaním.
Textilné časti, ako sú koberčeky alebo látkové čalúnenie, zas treba pravidelne čistiť a ošetrovať prípravkami, ktoré odstraňujú nečistoty, pot, mastnotu y a zároveň chránia materiál pred vyblednutím a znečistením. Drevené prvky interiéru, najmä v luxusnejších modeloch, ošetrujte iba na to určenými sprejmi, voskami a olejmi.
Okrem starostlivosti o vnútro je dôležitá aj starostlivosť o zovňajšok, či už ide o karosériu, pneumatiky alebo podvozok. A to vrátane protikoróznej ochrany.
V prvom rade, pri umývaní používajte jemné a neabrazívne čistiace prostriedky. Zvláštnu pozornosť je potrebné venovať autu po zime, kedy sa na podvozku a karosérii môže nahromadiť soľ a nečistoty, ktoré výrazne urýchľujú koróziu.
Po dôkladnom umytí je preto vhodné chrániť dutiny vozidla špeciálnymi antikoróznymi nástrekmi, ktoré pomáhajú predchádzať vzniku hrdze na ťažko dostupných miestach. Najviac pozornosti venujte predovšetkým miestam, kde sa často zachytáva voda a vlhkosť, napríklad na spodných častiach dverí, prahoch či v podbehoch kolies.
Všeobecne platí, že veterán je ideálne garážovať, aby boli chránené pred nepriaznivými poveternostnými vplyvmi. Pokiaľ to ale možné nie je, je vhodné ho aspoň prikryť ochrannou plachtou, ktorá ho ochráni pred UV žiarením, vlhkosťou a snehom.
Obzvlášť dôležité je dôsledné a pravidelné voskovanie karosérie. Vosk totiž na povrchu laku vytvára ochrannú vrstvu, ktorá ho chráni pred škodlivými vplyvmi prostredia a počasia. Vosk nanášajte minimálne raz za sezónu, ideálne však častejšie, aby lak zostal v čo najlepšom stave. Najlepšie je auto lakovať pred zimou a po zime.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024